Wetgeving over ziektebriefje voor bedrijven en uitzendbureaus
Op 30 oktober 2022 is een nieuwe wet ingevoerd, die het ziektebriefje voor de eerste dag arbeidsongeschiktheid afschaft. Deze wet is van toepassing voor ondernemingen vanaf 50 werknemers en betekent dat werknemers voortaan niet meer verplicht zijn om een ziektebriefje aan te leveren bij hun werkgever als ze de eerste dag ziek zijn. In plaats daarvan kunnen werknemers een e-mail of telefoontje naar hun werkgever sturen om hun afwezigheid te melden. Ik stelde enkele technische vragen aan de minister over hoe de afschaffing van het ziektebriefje voor één dag nu concreet werkt.