Met een zorgvolmacht geef je iemand het vertrouwen om in jouw plaats belangrijke beslissingen te nemen als je dat zelf niet meer kunt. Dat kan gaan van je geldzaken regelen tot beslissen of je naar een woonzorgcentrum moet verhuizen.
Steeds meer Vlamingen kiezen hiervoor. Zo'n volmacht zorgt ervoor dat een familielid of iemand anders jouw zaken kan beheren als je daar zelf niet meer toe in staat bent. Alleen dit jaar zijn er al 28.533 zorgvolmachten geregistreerd, volgens de Gazet van Antwerpen. In principe kan je eender wie aanduiden, maar het is natuurlijk belangrijk dat je die persoon volledig vertrouwt.
Als je een zorgvolmacht wil opstellen, is het belangrijk dat je duidelijk opschrijft wat je wil. Je mag daarbij hulp vragen aan een notaris, maar dat is niet verplicht. Het is wél nodig als je iemand de volledige controle wil geven over je geld en spullen – dus niet alleen om bijvoorbeeld je rekeningen te betalen, maar ook om dingen te mogen verkopen of weg te geven.
In de volmacht zet je wat die persoon allemaal mag doen. Denk aan: geld beheren, rekeningen betalen, iets verkopen, of beslissingen nemen over jouw zorg. Je kiest ook wanneer die volmacht begint te gelden: meteen, op een bepaalde datum, of pas als je zelf niet meer voor je zaken kan zorgen.
Let op: als je de volmacht niet laat registreren, mag die alleen gebruikt worden zolang jij nog zelf beslissingen kan nemen. Wil je dat die persoon ook namens jou mag handelen als je dat zelf (tijdelijk of definitief) niet meer kan? Dan moet de volmacht officieel geregistreerd worden in het centraal register, dit kan bij het vredegerecht voor jouw gemeente. Als je langsgaat bij een notaris, kan die dat voor jou regelen.
De zorgvolmacht moet geregistreerd worden in een centraal register bij het vredegerecht van jouw gemeente. Als je een notaris inschakelt, kan die dat meteen voor jou in orde brengen.
Voor meer informatie: surf naar cm.be