Samen met de collega’s van de cd&v Orry, Linda, Wilfried en Wim heb ik opnieuw actie gevoerd tegen het verminderen van de dienstverlening aan de Antwerpse stadloketten. Wij vinden dat de stad te veel inzet op het digitale. Wij willen dat mensen opnieuw meer naar het loket zelf kunnen gaan met hun vragen en problemen.
Bijna dag op dag een jaar geleden protesteerde ik met cd&v op de markten van Ekeren en Hoboken tegen de beslissing van het stadsbestuur om haar dienstverlening grondig om te gooien. Van een loket in ieder district, ging de stad naar 4 regio-loketten in Deurne, Merksem, Antwerpen en Wilrijk. Hoboken, Berchem, Berendrecht-Zandvliet-Lillo, Borgerhout, Ekeren en Linkeroever kregen enkel nog een loket met heel beperkte openingsuren. Daarnaast kwamen er een aantal onbemande contactpunten. Voor de stadsloketten in de districten betekende dit een halvering van de openingstijden en dat terwijl de wachttijden toen op heel wat plekken al ontzettend opliepen.
Ik waarschuwde toen al dat deze afbouw van basisdienstverlening het probleem alleen maar groter zou maken. Iets wat al een jaar lang bevestigd wordt door Antwerpenaren. Een identiteitskaart afhalen lukt niet meer bij de deur, reisformaliteiten voor de zomervakantie moet je al in april georganiseerd krijgen,… . In elk district horen we dezelfde signalen.
Met een herhaalactie op de markt in Borgerhout wil ik deze afbouw nog eens onder de aandacht brengen. Ik ging met een reden naar de markt in Borgerhout. Ik merk dat bewoners nu beroep moeten doen op iemand uit hun omgeving om een afspraak vast te leggen of naar andere lokale organisaties stappen om hun vragen voor te leggen. Ook armoedeorganisatie SAAMO trok hierover aan de alarmbel bij mij. Dat wijst erop dat de keuzes van het stadsbestuur niet de juiste zijn.
"Iedereen digitaal" klinkt het, maar ik ben geen fan van een te ver doorgedreven digitalisering van onze dienstverlening. Digitalisering is goed. Wie mee kan, zal in de toekomst zeer efficiënt geholpen worden. Dat is winst voor stad en bewoner. Maar ik weet ook dat heel veel inwoners in onze stad helaas niet altijd mee kunnen. De keuze voor te ver digitaliseren is sociaal niet de juiste keuze.
We dreigen nog meer Antwerpenaren te verliezen door verregaand digitaal te gaan. De drempel wordt elke keer weer wat hoger gelegd. Sommige mensen kunnen daar al even niet meer over en anderen willen niet. Dat is ook hun recht. Mensen hebben ook vaak uiteenlopende vragen over de dienstverlening van de stad. Vragen waarop ze online geen antwoord vinden, maar waarvoor een babbel aan het loket zoveel verschil kan maken. Hen moeten we nabijheid bieden. Met een vrije inloop voor alle inwoners met vragen.
Kortom: wij willen een warme loketwerking, dichtbij de mensen. Want mensen praten liever tegen een vriendelijk gezicht dan tegen een robot in een zuil.
Lees hier meer in de Gazet van Antwerpen.
Lees hier meer in Het Laatste Nieuws.