Volgens een recente studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen is het aantal zelfstandigen dat uitvalt door ziekte de afgelopen 6 jaar met 50% toegenomen. Ik stelde dan ook enkele oplossingen voor aan minister van Zelfstandigen Eléonore Simonet.
Naar aanleiding van deze studie van de Onafhankelijke Ziekenfondsen konden we zowel in De Morgen als op VRT NWS enkele moedige getuigenissen van zelfstandigen lezen die ondanks ziekte toch bleven doorwerken. Vaak uit liefde voor hun zaak, maar ook omdat je als zelfstandige nu eenmaal minder beroep op anderen kan doen (veel zelfstandigen hebben geen personeel). Hoewel die reflex om toch "even door te bijten" begrijpelijk is, wreekt die denkwijze zich achteraf. Mensen worden immers hierdoor nog zieker en vallen soms volledig uit voor een langere periode. Daarom moet het preventieve aspect versterkt worden. Door bv. ergonomisch advies te geven aan iemand met rugpijn voordat die persoon uitvalt met een hernia. Ook moet er gekeken worden naar de invoering van proportionele uitkeringen voor zelfstandigen. Zelfstandigen krijgen momenteel een forfaitair bedrag waarbij louter rekening wordt gehouden met de gezinssituatie. Iets wat voor veel zelfstandigen een drempel kan zijn om even het werk te pauzeren tot ze weer beter zijn.