Met de REMI-tool wordt een vergelijking gemaakt tussen de inkomsten van een gezin en wat dat gezin nodig heeft om deftig rond te komen. De subsidies voor deze tool liepen eind vorig jaar af maar de contracten zelf lopen nog door tot eind april. Bij vele OCMW's rijst nu de vraag of er opnieuw subsidies zullen komen om het project voort te zetten.
Zolang die subsidies er niet zijn, zijn OCMW's terughoudend om met de tool te starten, terwijl die REMI-tool echt een heel mooi instrument is om mee te werken. Ik vroeg dan ook aan minister Van Bossuyt wat haar plannen waren met de REMI-tool en of ze zal zorgen voor een continuering. Minister Van Bossuyt zei dat er eerst een evaluatie volgt vooraleer er een definitieve beslissing zal worden genomen. Maar de realiteit is dat de tijd dringt, voor de OCMW's blijft het een groot vraagteken of er voor de einddatum van de REMI-contracten duidelijkheid komt over de continuering van de subsidie. Volgende maand zal ik mijn vragen opnieuw stellen, de OCMW's wensen immers zo snel mogelijk duidelijkheid.