Sinds 2022 is er een (steun)maatregel die het mogelijk maakt voor gepensioneerden met de juiste kennis om enkele uurtjes per week in de zorg te werken aan verminderde socialezekerheidsbijdragen. Volgens de cijfers zijn er zo jaarlijks ongeveer 2000 mensen die via deze regeling aan de slag gaan.
De maatregel is er gekomen als oplossing voor het ernstige personeelstekort in de zorgsector. Initieel liep de regeling maar tot 30 juni van dit jaar. In afwachting van een definitieve regeling keurde ik in commissie de verlenging van de maatregel goed. Die definitieve regeling staat aangekondigd in het regeerakkoord en zou in werking moeten treden op 1 januari 2026. Maar tot dan is het essentieel dat er een tijdelijke oplossing is. Want het zou jammer zijn dat gediplomeerde, ervaren en competente mensen pakweg in de horeca aan de slag zouden gaan, terwijl in ziekenhuizen elke extra kracht het verschil maakt. Er dient dan ook over te worden gewaakt dat de gepensioneerden uit de sector die dit willen, hun steentje kunnen blijven bijdragen.
Lees hier het artikel over de verlenging van de maatregel in het artsenvakblad De Specialist.