Ambtenaren die een kindje verliezen tijdens de zwangerschap, hebben sinds kort ook recht op rouwverlof indien ze de zwangerschap niet aan de werkgever hadden gemeld. Ik vroeg aan minister van Zelfstandigen Simonet om dit ook mogelijk te maken voor zelfstandigen.
Ik heb in de vorige legislatuur een wetsvoorstel ingediend om het rouwverlof uit te breiden tot 10 dagen. Ik had daarin ook opgenomen dat dat zou gelden voor zwangerschappen vanaf 180 dagen en voor zowel werknemers, zelfstandigen als ambtenaren. Ik vind het positief dat we nu ook aandacht hebben voor vrouwen en hun partners die hun kindje verliezen vóór die 180 dagen. Minister Matz heeft op dat vlak alvast een eerste stap gezet voor de ambtenaren. Voor alle duidelijkheid, die regeling bestond al sinds 2024 voor ambtenaren, waarbij zij twee dagen rouwverlof kregen bij zwangerschapsverlies. Dat gold echter alleen wanneer de zwangerschap al aan de werkgever was gemeld. Nu kan dat ook als de zwangerschap nog niet gemeld was, wat ik begrijp. Soms wil men immers wachten met het melden van een zwangerschap aan de werkgever tot men zeker is of tot na een bepaalde periode. Nu kan het dus ook zonder voorafgaande melding, met een verklaring op eer dat het kindje verloren is gegaan.
Ik vind het belangrijk dat we in die zaken de verschillende statuten gelijk proberen te behandelen. Of men nu moeder is als zelfstandige, werknemer of ambtenaar, een zwangerschapsverlies is altijd even ingrijpend en hangt niet af van het statuut. Het is dus goed dat minister Simonet dit samen met haar administratie en de sociale partners zal onderzoeken. Ik hoop dat we vooruitgang kunnen boeken op de drie domeinen voor de drie doelgroepen en dat we ook deze legislatuur een stap vooruit kunnen zetten in de uitbreiding van het rouwverlof.
Lees hier mijn vraag en het antwoord van de minister.