De energieprijzen swingen de pan uit.  Om deze reden heeft de federale regering een aantal maatregelen getroffen om de impact van de energiecrisis op de burgers zo veel mogelijk te beperken. Een van deze maatregelen is de verwarmingspremie van 100 euro voor elk gezin dat beschikt over een residentieel contract voor elektriciteitslevering. Opgelet de verwarmingspremie aanvragen kan alleen nog maar tot 15 oktober. De regering besliste om de termijn te verlengen tot 1 november 2022.

De meeste mensen hebben inmiddels de verwarmingspremie van 100 euro automatisch ontvangen doordat de elektriciteitsleverancier een korting heeft toegekend op een voorschotfactuur of rekeninguittreksel of op uw bankrekening. Controleer voor de zekerheid uw elektriciteitsfacturen die u heeft ontvangen tussen 15 april en 31 juli 2022. 

Heeft u de premie niet ontvangen? Controleer dan of u in aanmerking komt voor de verwarmingspremie. Hiervoor moet u een residentieel contract voor elektriciteitslevering hebben dat betrekking heeft op uw woonplaats. Bovendien moet de elektriciteit bedoeld zijn voor eigen gebruik en niet voor commerciële doeleinden.

In volgende gevallen kan u de premie niet ontvangen:

    • voor een elektriciteitscontract met betrekking tot uw tweede verblijfplaats;
    • als u een occasionele klant bent of als u een tijdelijke aansluiting heeft;
    • als u als residentiële klant verhuist zonder uw elektriciteitscontract op te zeggen en als uw opvolger/nieuwe huurder geen elektriciteitscontract afsluit voor dat adres of indien er geen nieuwe opvolger/nieuwe huurder is;
    • als u in een woongelegenheid verblijft waar de inwoners verblijfkosten betalen of waarvoor werkingstoelagen worden toegekend (bv. verzorgingstehuizen, bejaardentehuizen).

Voldoet u aan de voorwaarden maar heeft u de premie nog niet ontvangen? Vul dan nog voor 15 oktober  1 november het formulier in op de website van de FOD Economie.