Mobiliteitsplan moet inzetten op veiligheid en leefbaarheid

26-04-2014

26-04-2014

Het ontwerpmobiliteitsplan is een goede aanzet om de leefbaarheid in de stad te vergroten maar the proof of the pudding is in the eating. Hierbij is dialoog erg belangrijk. Wij willen als CD&V geen symbolenstrijd over principes maar concrete oplossingen waar de Antwerpenaar beter van wordt.

Schepen Kennis zegt vandaag in de krant het volgende ‘… eenrichtingsverkeer of het knippen van straten veroorzaakt veel ergernis. Je raakt nergens meer met de wagen. Het gevolg was dat de automobilist meer kilometers omreed en rondjes maakte. Dit willen we rechtzetten’ Vooral dat laatste doet toch wel wenkbrauwen fronsen. Het slim inzetten van maatregelen zoals eenrichtingsverkeer of het knippen van straten kan bijdragen aan minder sluipverkeer in woonwijken of aan veiligere schoolomgevingen . Dit moeten we ook in de toekomst blijven doen. Ik ken heel wat Antwerpenaren die graag een dergelijke maatregel ingevoerd zouden zien omdat ze ongerust zijn over het verkeer in hun straat en buurt. Belangrijk is wel dat je ook met de auto in de stad geraakt waar je moet zijn. Beperkt omrijden kan voor ons als het logisch en efficiënt is.


Op stadswegen -zoals dat in het mobiliteitsplan genoemd wordt- vind ik het dan ook goed om bijzondere aandacht te hebben voor de doorstroming van de auto’s. Natuurlijk zullen er ook op die wegen altijd voetpaden zijn. Verkeersveiligheid en het beschermen van de zwakke weggebruiker blijft voor ons altijd primordiaal en dat was en is toch STOP? Bovendien zal vlot verkeer op die stadswegen het sluipverkeer tegengaan wat de verkeersveiligheid in woonbuurten alleen maar ten goede kan komen en dat is toch ook STOP?
Mobiliteit in de stad is meer dan de auto of de voetganger. Het is ook -meer dan ooit en gelukkig maar- de fiets en het openbaar vervoer. De investeringen van De Lijn de afgelopen en de komende jaren zijn gigantisch en tegelijk noodzakelijk en meer dan welkom. Maar om van het openbaar vervoer in de stad een reel alternatief te maken moet er meer gebeuren. De Antwerpenaar zal enkel meer gebruik te maken van bus en tram wanneer die aangenaam en proper zijn en meer, stipter en langer rijden. Hierin kunnen we enkel slagen wanneer we slim voorrang geven aan bus en tram en zoals het mobiliteitsplan voorziet de knelpunten wegwerken. Laat al die nieuwe trams dus maar komen en hopelijk rijdt er ook snel een naar Wilrijk!


De fiets wint elke dag aan populariteit in onze stad en terecht. Het is de afgelopen jaren duidelijk aangenamer en veiliger geworden om te fietsen. en Bovendien geraak je met de fiets dikwijls sneller op uw bestemming dan met eender welk ander vervoersmiddel. En daarom zal veiligheid en snelheid het leidmotief voor ons fietsbeleid zijn, . Met de nieuwe fietspaden die we aanleggen moeten we een fietsnetwerk zonder ontbrekende schakels bouwen dat aan de fietser de snelste –dikwijls is dat de kortste- route aanbiedt om op zijn bestemming te geraken en uiteraard op de meest veilige manier.


Met deze prioriteiten die ook in het ontwerpmobiliteitsplan steken kunnen we van Antwerpen een mobiele en aangename stad maken. Elke aanvulling en suggestie om die ambitie waar te maken wil ik graag meenemen in de dialoog die we de komende maanden samen met de districten en alle stakeholders, en dus in de eerste plaats u Antwerpenaar gaan voeren. Want het mobiliteitsbeleid moet snel vooruit!