20-11-2017

Enkele kranten pakken vandaag uit (hier onder meer De Standaard https://t.co/I9KDigugQH) met het onderzoek van Griet Vanwynsberghe. De docente onderwijskunde keek naar de resultaten van tienduizend leeringen die naar een concentratieschool in het lager onderwijs zijn gegaan. Haar conclusie? Deze leerlingen zijn op lange termijn niet slechter af dan leerlingen op een gewone school. Dit goede nieuws wordt genuanceerd door professor sociologie Orhan Agirdag (KULeuven): “De variatie onder concentratiescholen is groter: er zijn heel veel goede scholen maar ook meer slechte scholen. Dat maakt dat er gemiddeld gezien geen verschil is.”

Persoonlijk vind ik dat niet alleen de schoolprestaties tellen. Minstens even belangrijk voor mij is dat de school een afspiegeling is van de buurt. Daarom steun ik het project School in zicht (http://www.schoolinzicht.be/). Dat zorgt voor meer diverse scholen waarbij heel veel aandacht uitgaat naar ouderparticipatie. Het gemengd karakter van een school is van belang. Daarom pleit ik voor goede buurtscholen waar je leert samenleven en waar je leert omgaan met verschillen en diversiteit.