Sociale dumping in transportsector vraagt kordate en harde aanpak

08-01-2016

08-01-2016

In de eerste parlementaire zitting van 2016 kaartte ik de problematiek van sociale dumping in de transportsector aan. Voor Kerstmis werd deze problematiek zeer duidelijk geïllustreerd door de vele vrachtwagens die op verschillende plaatsen geparkeerd stonden, langs autowegen, op parkings maar ook soms in weiden. Ik ondervroeg de bevoegde staatssecretaris over de genomen acties.

Ondanks afspraken in cao's dat er voor gelijk werk gelijk loon moet zijn, gaat het om voornamelijk Oost-Europese firma's waar chauffeurs een dumpingloon van 250€ per maand krijgen. Op dit moment onderzoekt het gerecht het dossier, nadat de Sociale Inspectie de nummerplaten heeft gescand.

Voorbije zomer reeds werd een meerderheidsresolutie goedgekeurd waar ik aan meewerkte, om sociale dumping aan te pakken. Een van de mogelijkheden hiertoe is het sluiten van bilaterale akkoorden met landen die geconfronteerd worden met dumping-praktijken, oa Roemenië, Bulgarije, Hongarije.  Om zowel oneerlijke concurrentie in ons land, als de praktijk van dumpinglonen tegen te gaan, blijft het belangrijk dat alle betrokken organisaties en mensen deze sociale dumpingpraktijken melden. Deze moderne vorm van slavernij vereist een kordate en harde aanpak!