Je hebt een probleem, een klacht, een conflict. Wat doe je dan? Eerst ga je natuurlijk op zoek naar een oplossing. Je gaat in gesprek met een bedrijf, overheid of administratie. Maar soms lukt het niet om tot een oplossing te komen. En wat doe je dan? Wist je dat je dan terecht kan bij een ombudsman? Het woord ‘ombudsman’ komt van het Zweedse ‘opkomen voor een ander’ en is precies wat de ombudsman doet: hij of zij helpt je verder als je een klacht hebt. Zij bemiddelen bij individuele klachten, maar doen vaak ook onderzoek en aanbevelingen om problemen bij een overheid of administratie aan de kaak te stellen.

Wat doet een ombudsman?

Burgers kunnen bij een ombudsman een klacht indienen. Afhankelijk van de ombudsman kunnen dit klachten zijn over bijvoorbeeld openbaar vervoer, verzekeringen of de pensioendienst. De ombudsman zal optreden als onpartijdige buitenstaander tussen burger en betrokken dienst. Hij onderzoekt uw klacht en zal, indien deze gegrond is, luisteren naar uw verhaal en dat van de tegenpartij. Door bemiddeling probeert de ombudsman dan tot een oplossing te komen van uw klacht. Een ombudsman is gratis, onafhankelijk en vertrouwelijk. De gemiddelde ombudsman lost 80% van de gegronde klachten op. 

Hoe weet ik bij welke ombudsman ik klacht moet indienen?

Er zijn verschillende ombudsmannen. Op de website www.ombudsman.be kan je kijken welke ombudsman je moet contacteren voor je specifieke probleem. Niet helemaal zeker? Geen probleem, de ombudsman stuurt je dossier door naar de juiste ombudsman indien nodig.

24-01-2020

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.