Samen met collega Steven Matheï diende ik een wetsvoorstel in dat het fiscaal voordeliger maakt voor bedrijven om zelf kinderopvang te voorzien. Bedrijven die kinderopvang organiseren kunnen uitgaven dan aftrekken als beroepskost met een tarief dat verhoogd wordt van 100% naar 120%. Daarmee kunnen meer bedjes gekocht worden of kunnen wastafels vernieuwd worden. Zo streven we naar toegankelijke en betaalbare kinderopvang. 

Het gaat hierbij om dagopvang, maar ook om kinderopvang op schoolvrije momenten, voor kinderen van 3 tot 12, bijvoorbeeld tijdens schoolvakanties. 

Dit voorstel is een win-win voor ouders én bedrijven. Bedrijven genieten een fiscaal voordeel wanneer zij kinderopvang voorzien. Ouders vinden makkelijker de weg naar de arbeidsmarkt, als ze kunnen rekenen op betaalbare kinderopvang en winnen in levenskwaliteit.

Hiermee vraag ik ook graag aandacht voor alleenstaande ouders. Alleenstaande ouders zijn een vaak vergeten, kwetsbare groep. Uit armoedeonderzoek blijkt dat bijna 40% van hen onder de armoedegrens leeft. Laat het net deze groep zijn die ook het meest nood heeft aan kinderopvang om werk en gezin te combineren. Alleenstaande vrouwen worden immers dubbel geraakt bij gebrek aan opvang. Het vormt voor hen een extra drempel om aan het werk te gaan. 

Bovendien zorgt het voorstel voor meer levenskwaliteit bij werknemers. Een toegankelijke kinderopvang zorgt voor een betere balans tussen werk en gezin. Ouders hebben zo meer tijd voor hun kind en verliezen minder tijd met verplaatsingen.

 

Veel vraag naar kinderopvangplaatsen

De vraag naar kinderopvangplaatsen is al jaren groter dan het aanbod. Nochtans bestaan er tal van publieke en private kinderopvanginitiatieven waarbij men kan kiezen voor groepsopvang in kleine of grotere crèches of opvang door onthaalouders.  Het is ook positief dat intussen ook heel wat bedrijven zelf kinderopvang organiseren. Vaak niet alleen voor de eigen werknemers, maar ook voor ouders die in de buurt wonen of werken.  Sommigen werkgevers, zoals bv. BOSS Paints, organiseren enkel opvang tijdens schoolvakanties. Andere werkgevers, waaronder heel wat ziekenhuizen, bieden ook dagopvang aan voor baby’s en peuters (-3 jaar). Desondanks blijft de vraag naar bijkomende kinderopvang groot. 

 Verfproducent BOSS paints organiseert al 10 jaar lang kinderopvang tijdens de zomer

Verfproducent BOSS Paints organiseert al tien jaar zomeropvang op kantoor om tijdens deze drukke periode de zorg van ouders voor hun kinderen te verlichten. Voor deze zomeropvang werken zij jaarlijks samen met Infano. “We krijgen heel positieve feedback over dit project. Werknemers vragen al vrij vroeg op het jaar: ‘wanneer gaat de zomeropvang door?’” zegt Barbara Mahieu van BOSS paints.

Heel wat werknemers maken gebruik van deze zomeropvang. Dagelijks vangt het bedrijf 25 kinderen op tijdens de zomerperiode. Voor BOSS paints is het enorm druk in de zomermaanden door vele bestellingen. Het bedrijf blijft dus de hele zomer door open. De kinderopvang biedt een welgekomen steun voor de werknemers.

Het nieuws werd al opgepikt door De Zondag, De Tijd en De Morgen

29-06-2020

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.