07-06-2018

Recent wees Europa ons er nog eens op dat ons land het niet zo goed doet op het vlak van de tewerkstelling van mensen met een migratieachtergrond. Het is overal in Europa slecht gesteld, maar wij behoren tot de minder goede leerlingen van de Europese klas. Een deel van de verklaring is dat mensen met een migratieachtergrond op de arbeidsmarkt nog steeds worden gediscrimineerd. Een belangrijk instrument om discriminatie op de arbeidsmarkt aan te pakken, zijn de mysterycalls. In de commissie Sociale Zaken vroeg ik de minister naar een stand van zaken op het vlak van de operationele uitrol van de mysterycalls. En ik vroeg de minister of het mogelijk was aan een gerichte informatiecampagne te werken.

Momenteel is een richtlijn in opmaak, die zou definitief moeten zijn goedgekeurd tegen midden juni 2018. Zodra dit klaar is, kan de procedure van start gaan. Een mysterycall uitvoeren, vraagt ook een specifieke methodologie die de sociaal inspecteurs vandaag nog niet hebben toegepast. Een specifieke opleiding is noodzakelijk. Unia en de federale politie zullen de inspecteurs ondersteunen en hen de nodige informatie en leermateriaal rond technische competenties bezorgen. Volgens de huidige planning zullen de eerste mystery calls-dossiers in de zomer van start kunnen gaan. Deze voorbereidende acties vragen de nodige tijd. Er zal geen bijkomende nformatiecampagne op poten worden gezet aangezien de minister ervan overtuigd zijn dat de vooropgestelde werking zo ook haar doel zal bereiken.

Volgens mij zal het toch nodig zijn om wat meer ruchtbaarheid te geven aan de manier waarop mensen een klacht kunnen indienen als zij geconfronteerd worden met discriminatie. Het heeft immers geen zin om een goede maatregel aan te nemen waarvoor de minister, ikzelf en anderen jaren gestreden hebben, als nadien blijkt dat niemand het weet.

Lees hier mijn vraag en het antwoord.