WAT ZIJN DE KRIJTLIJNEN VAN CD&V IN HET FEDERALE REGEERAKKOORD?

1. EEN STRUCTURELE HERWAARDERING VAN DE GEZONDHEIDSZORG

Iedereen heeft recht op een menswaardige, toegankelijke, betaalbare en kwaliteitsvolle gezondheidszorg. De coronacrisis heeft ons meer dan ooit geleerd dat die zorg staat of valt met de fysieke en mentale gezondheid van onze zorgverleners, die het voorbije half jaar meer dan eens op de proef gesteld. Het wordt nu tijd om de echo van het applaus te vertalen naar een broodnodige structurele herwaardering van het zorgberoep. Als we de kwaliteit van ons gezondheidssysteem overeind willen houden, moeten we ervoor zorgen dat mensen de uitdaging aannemen om in de zorgsector aan de slag te gaan.

We willen meer mensen aan de slag in de zorg en een betere waardering voor het zorgpersoneel. Dat is de prioriteit. Daarbij staat bijzondere aandacht voor geestelijke gezondheidszorg voor ons voorop. We winden er dan ook geen doekjes om: wanneer het gaat over de herwaardering van de zorgsector, hebben we enorm veel stappen vooruit gezet, en dit uitdrukkelijk op aandringen van onze partij.

 

We beginnen de legislatuur met een omvangrijke bijkomende financiering van de gezondheidszorg, bovenop de wettelijke groeinorm. Deze richt zich vooral op het versterken van de instroom en het beperken van de uitstroom van zorgpersoneel. Zo voorziet het zorgpersoneelfonds een budget van 402 miljoen euro voor de financiering van de creatie van tewerkstelling van zorgpersoneel, van het verbeteren van de arbeidsomstandigheden van zorgpersoneel en van de opleidingen tot verpleegkundigen. Deze inspanning trekken we door.

Daarnaast is een sociaal akkoord afgesloten om te komen tot een correcte verloning, een verlaging van de werkdruk en meer permanente vorming. Hiervoor wordt een jaarlijks budget van 600 miljoen euro ter beschikking gesteld. Ten slotte keurde de Kamer recent een bijkomende enveloppe voor geestelijke gezondheidszorg goed. Ook dit budget willen we jaarlijks investeren. Het gaat dan om een bedrag van 200 miljoen euro. In totaal gaat het maar liefst over 1,2 miljard extra per jaar, bovenop het huidige budget.

Deze aanzienlijke investeringen worden toegekend bovenop de begrotingsdoelstelling voor 2021 en worden bijgevolg niet gecompenseerd via besparingen in de gezondheidszorg. Zo willen we meer inzetten op opleidingen, de instroom vergroten, de uitstroom beperken, betere loon- en arbeidsvoorwaarden creëren, meer werkdruk wegnemen door een betere ziekenhuisfinanciering en nog meer aandacht schenken aan geestelijke gezondheidszorg.

Wanneer we spreken over geestelijke gezondheidszorg, is de terugbetaling van psychologische zorgen door de klinische psychologen en klinische orthopedagogen de eerste prioriteit. Daarnaast worden mobiele equipes verder uitgebouwd en wordt werk gemaakt van een meer intensieve psychiatrische zorg, waarbij er om bepaalde psychiatrische zorgprogramma’s te kunnen ondersteunen meer personeel nodig zal zijn per zorgeenheid.

2. EERLIJKE BELASTINGEN

De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. Dit christendemocratisch principe is meer dan ooit relevant. We willen meer koopkracht en de sociale uitkeringen moeten omhoog. Onze fiscaliteit moet rechtvaardig, transparant en duurzaam zijn, zonder de fiscale druk te verhogen.

Met de doorgedreven digitalisering van onze samenleving is gebleken dat de traditionele internationale en nationale belastingregels niet langer afgestemd zijn op de gedigitaliseerde economie. Dit leidt er toe dat bedrijven die actief zijn in de gedigitaliseerde economie al te vaak geen belastingen betalen op de plaats waar de waarde wordt gecreëerd. Zo kan er o.a. oneerlijke concurrentie ontstaan. Er moet dan ook een digitale taxatie komen. België zal deze zelf invoeren in 2023 indien er hieromtrent op internationaal niveau geen akkoord kan gevonden worden. Er komt ook een billijke bijdrage van de allersterkste schouders.

We zetten in op een verlaging van de lasten op arbeid in de brede zin (zowel voor werknemers als zelfstandigen, waarbij ook rekening moet gehouden worden met de parafiscale lasten). We verschuiven deze lasten richting andere bronnen. De globale belastingdruk mag niet stijgen.

Via de fiscaliteit zullen we ook werk maken van een vergroening van het wagenpark. Alle nieuwe bedrijfswagens moeten tegen 2026 broeikasgasvrij zijn. In overleg met de deelstaten wordt bekeken hoe hetzelfde kan gelden ten aanzien van de openbaarvervoersbussen, taxi’s en deelmobiliteit. 

Het verlaagd BTW-tarief van 6% voor de afbraak en de heropbouw van gebouwen wordt uitgebreid tot heel het Belgisch grondgebied.

De regering zal een kader uitwerken waarbij ook werknemers die geen aanspraak maken op een bedrijfswagen een mobiliteitsbudget toegekend kunnen krijgen door hun werkgever. Op die manier worden duurzame mobiliteitsalternatieven (openbaar vervoer, fietsen, broeikasgasneutrale auto’s, enz.) evenals het dicht bij het werk (gaan) wonen gestimuleerd.

3. EEN DUURZAME RELANCE VAN DE ECONOMIE

We streven naar een werkzaamheid van 80% (tegen 2030) zoals ook het Vlaams regeerakkoord voorziet. CD&V hecht hierbij bijzonder groot belang aan het sociaal overleg. Er volgen doelgerichte investeringen in mobiliteit, digitalisering en energie.

Er zal een transformatiefonds worden opgericht vanuit de overheid om een boost te geven aan investeringen die een return hebben naar de maatschappij. Institutionele investeerders zoals verzekeraars en pensioenfondsen evenals private investeerders zullen uitgenodigd worden om tot het fonds toe te treden. Het fonds zal ook openstaan voor de regionale publieke investeringsmaatschappijen. De doelstelling is om cruciale ondernemingen te ondersteunen, hun solvabiliteit te versterken en hen te helpen heroriënteren in functie van de lange termijnuitdagingen waarmee we worden geconfronteerd zoals bv. de strijd tegen de klimaatverandering, de digitalisering,...

Investeringen zijn noodzakelijk om onze economie een boost te geven te midden van een economische crisis, maar zijn ook noodzakelijk om de productiviteit op te trekken. Het niveau van de netto publieke investeringen in ons land ligt in 2019 bij 2,6%. Dit is relatief laag in vergelijking met het gemiddelde binnen de Europese Unie dat rond 3% ligt. Het is de verantwoordelijkheid van alle beleidsniveaus om op dit moment binnen hun bevoegdheden al het mogelijke te doen deze ratio op te trekken. We streven naar een investeringsratio van 4% tegen 2030, waarbij alvast de federale overheid zijn deel zal doen, rekening houdend met zijn huidig aandeel binnen de publieke investeringen. Daarbij pogen we zoveel mogelijk geplande investeringen naar voren te trekken. Dit maakt een belangrijk deel uit van een relanceplan.

De doelgerichte en productieve investeringen, die als doelstelling hebben om de economie terug aan te zwengelen, zullen zich focussen op onder andere energie, mobiliteit en openbaar vervoer en digitalisering. Deze investeringen zijn perfect mogelijk gezien de lage rente op de internationale markten en betalen zich op lange termijn terug via het multiplicatoreffect, wat betekent dat ze een positief effect hebben op de economische groei, onze overheidsfinanciën en de private tewerkstelling.

Er zullen ook maatregelen worden genomen om de administratieve lasten zoveel als mogelijk te vereenvoudigen voor burgers en ondernemingen, de opening van één enkel federaal loket en de sensibilisering van personeel van de administratie, zodat deze kan worden omgevormd tot een bedrijfsvriendelijke administratie die ten dienste staat van onze ondernemingen en onze economische ontwikkeling. De regering neemt als de doelstelling om de administratieve lasten te doen laten dalen met 30%.

 

4. EEN VERSTERKING VAN DE KOOPKRACHT

De regering neemt maatregelen om de gezinsfiscaliteit te verlichten en beter af te stemmen op de combinatie werk en gezin en de zorg voor oudere, inwonende familieleden. Dit gebeurt onder meer via de uitbreiding van de belastingvermindering voor kinderoppas. Voorts wordt de toeslag op de belastingvrije som voor (groot)ouders en broers/zussen ten laste ouder dan 65 verhoogd. De focus van deze hervormingen respecteren het mantra dat ‘werken’ altijd voordeliger moet zijn dan ‘niet werken’.

Het minimumpensioen zal geleidelijk worden opgetrokken richting 1.500 euro voor een volledige loopbaan. De laagste uitkeringen zullen eveneens geleidelijk worden opgetrokken richting de armoedegrens.

We houden de energiefactuur van onze gezinnen en bedrijven onder controle. Dit geldt zowel bij het uitwerken van de financiering van het capaciteitsvergoedingsmechanisme als voor de bestaande beleidsinstrumenten die via de factuur worden gefinancierd. Daarom zien we erop toe dat het federale deel van de elektriciteitsfactuur daalt. Een concurrentiële marktomgeving zorgt voor een neerwaartse druk op elektriciteitsprijzen. De regering ziet er daarom op toe dat deze legislatuur de competitiviteit van de productiemarkt van elektriciteit toeneemt.

Om het evenwicht tussen de competitiviteit van onze ondernemingen en de koopkracht van de Vlamingen en Belgen te garanderen, blijft de loonnormwet gehandhaafd. Zo vermijden we loonkostenontsporingen, faillissementen, een verlies van jobs en bijgevolg koopkracht.

5. WE DRAGEN ZORG VOOR DE MEEST KWETSBAREN

De onderhandelende partijen zijn volledig ingegaan op de wensen van CD&V.

De partijen die deel uitmaken van de regering engageren zich ertoe om inzake ethische aangelegenheden een consensus onder elkaar te bekomen, met wederzijds respect voor elkaars standpunten, alvorens wetgevende initiatieven te nemen rond deze materies.

Wat de parlementaire behandeling van de hangende wetsvoorstellen over abortus in de Kamer betreft, is het aangewezen om dit verder te bestuderen binnen de commissie justitie van de Kamer, en - nadat een onafhankelijk multidisciplinair wetenschappelijk comité (aangeduid door de partijen die deel uitmaken van de regering) een studie en evaluatie maakt van praktijk en wetgeving -, verder constructief te werken teneinde een consensus te bereiken tussen de partijen die deel uitmaken van de regering en in afwachting niet tot stemming over te gaan.

Meer in het algemeen engageren de partijen er zich toe om voor ethische thema’s een multidisciplinair team van experten de opdracht te geven om de wetgeving wetenschappelijk te evalueren en te toetsen aan de praktijk, de lacunes in de wetgeving te inventariseren en voorstellen tot aanpassing uit te werken vooraleer in consensus wetgevende initiatieven te nemen.

 

Tegelijk schakelen we een versnelling hoger in de strijd tegen georganiseerde drugsbendes en de internationale drugstrafiek. Hiervoor worden gespecialiseerde gerechtelijke speurders vrijgemaakt. De aanpak van de betrokken diensten (sociaal, fiscaal, enz.) wordt gecoördineerd. Ook straatdealers en drugscafés moeten aangepakt worden, evenals de gerelateerde criminaliteit door dealers en gebruikers.:

De verslavingsproblematiek (drugs, alcohol, etc.) krijgt eveneens de nodige aandacht via interfederale actieplannen. Wat druggebruik betreft focussen we op preventie, schadebeperking en hulpverlening ten aanzien van minderjarigen en probleemgebruikers. Een omvattend en krachtig antitabaksbeleid is essentieel. Er wordt gestreefd naar een rookvrije generatie door roken steeds minder aantrekkelijk en toegankelijk te maken.

6. EEN EFFICIËNTE OVERHEID

Ons land heeft 6 staatshervormingen gekend. Sinds 1970 werd België in opeenvolgende fasen omgevormd tot een federale staat met sterke deelstaten. Nochtans is er een algemene consensus dat de bevoegdheidsverdeling voor verbetering vatbaar is.

De regering wil daarom tijdens de komende legislatuur een grondige hervorming voorbereiden van de staatsstructuren. De regering zal hierover een breed democratisch debat opstarten, waarbij ook onder meer de burger, het middenveld en de academische wereld betrokken worden, alsook een dialoog onder politieke vertegenwoordigers, onder leiding van twee viceministers (een Nederlandstalig en een Franstalig lid) om de bestaande structuur te evalueren.

7. BEGROTINGSTRAJECT BINNEN HET EUROPEES KADER

Naast de budgettaire inspanningen die zullen worden gedaan komt er voor meer dan 5 miljard nieuw beleid. Op het vlak van de publieke investeringen zal er in overleg met de Europese Commissie worden gegaan om te bekijken hoe deze bijkomende investeringen budgettair moeten worden verwerkt.

8. MIGRATIE

Op vlak van migratie wordt het bestaande beleid verdergezet, met dus een humaan en kordaat terugkeerbeleid. De terugkeercijfers moeten omhoog, dit op een humane manier. De problematiek inzake transitmigratie wordt aangepakt: ook op snelwegparkings. De transitmigranten zelf worden georiënteerd richting de bestaande verblijfsprocedures of richting terugkeer.

 

9. JUSTITIE EN VEILIGHEID

Op vlak van veiligheid komen er meer politieagenten, er komt een snelle procedure voor straatcriminaliteit, winkeldiefstallen en rellen en het lokale plaatsverbod wordt uitgebreid.

Op vlak van verkeersveiligheid maakt de regering werk van een structurele aanpak van hardnekkige recidive, ook voor overtredingen die doorgaans afgehandeld worden met een onmiddellijke inning. De wet betreffende het rijbewijs met punten vormt hiervoor de basis.

10. LOKALE BESTUREN

Als partij met 123 burgemeesters hebben wij bijzondere aandacht voor de lokale besturen.


Een ambitieus Plan Armoedebestrijding zal in samenspraak met armoedeorganisaties, deelstaten, lokale besturen, lokale partners en andere stakeholders worden opgemaakt.

Inzake de verdere uitbouw van het elektriciteitsnet zal de federale regering regelmatig overleggen met de betrokken deelstaten, alsook trachten het draagvlak bij burgers, bedrijven en lokale besturen te verhogen om de tijdige realisatie van deze belangrijke projecten te kunnen respecteren.

Er komt een structurele versterking van de mogelijkheden van bestuurlijke handhaving via lokale besturen, met respect voor de scheiding der machten.

Er zijn extra middelen voorzien om te evolueren naar een meer evenwichtige financiering van de brandweer.

De regering onderzoekt de problematiek binnen het stelsel van de provinciale en lokale overheidsdiensten (met inbegrip van de statutairen in de ex-publieke ziekenhuizen), rekening houdend met de financiële en sociale houdbaarheid.

De volgende regering zal moeten bouwen aan morgen. Bouwen aan het vertrouwen van onze ondernemingen, die we via specifieke maatregelen zullen moeten ondersteunen. Bouwen aan het vertrouwen van onze burgers, zodat we de kloof tussen burger en politiek kunnen dichten en extreme partijen de wind uit de zeilen kunnen nemen. Bouwen aan onze maatschappij, zodat we met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen gaan.

Die toekomst begint vandaag. Avanti!