Ik wil een lans breken voor een leefbaar én toegankelijk Borgerhout

28-02-2012

 28-02-2012

Vandaag vernemen we dat Marij Perneel, Mobiliteitsschepen van Borgerhout (Groen) aan een plan werkt waardoor alle autoverkeer tussen de Turnhoutsebaan, de Plantin en Moretuslei onmogelijk zou worden. Doorsteken kan je dan alleen nog maar te voet of met de fiets. CD&V-Borgerhout is absoluut voorstander van leefbare woonbuurten, maar dit plan is al te naïef en onrealistisch.

Borgerhout moet de stad zijn van iedereen, niet enkel van de jonge dertigers op de fiets.  Een aanzienlijk deel van de bevolking, niet enkel ouderen maar ook gehandicapten zijn voor hun verplaatsing afhankelijk van de wagen.  Uitspraken van districtsschepen Marij Preneel ‘Ik denk dat de meeste senioren niet met de auto rijden maar met een looprek naar de winkel gaan en dan bijna van hun sokken gereden worden’ getuigen niet enkel van weinig realiteitszin, maar zijn vooral een belediging aan het adres van alle minder mobiele bewoners.  Heeft deze partij nog wel voeling met de realiteit ? Iedereen weet dat in Borgerhout niet alleen heel wat jonge gezinnen maar ook een grote groep ouderen telt.[1]

Oudere mensen die de wagen vooral voor korte verplaatsingen (winkelen en sociale activiteiten) zouden, in het voorstel van Groen, de grote omweg moeten maken via de Singel. Resultaat? De kans is groot dat ze zich niet meer gaan verplaatsen en het risico op sociale vereenzaming vergroot. 

Maar los van de ouderen of mensen met een handicap, niet alle mensen in Borgerhout verplaatsen zich met de (bak)fiets. Mensen die gaan werken, hun kinderen naar school brengen, gaan winkelen of ergens anders moeten zijn en daarvoor vanuit Borgerhout naar de Plantin-en Moretuslei moeten, zouden voortaan allemaal verplicht worden om de Turnhoutsebaan helemaal af te rijden richting Singel of de Carnotstraat richting stad ? Het gevolg zal uiteraard zijn dat ook het district Antwerpen reageert op dit plan en de doorgang tussen Plantin- en Moretuslei en Carnotstraat totaal onmogelijk maakt. We zullen dan naar Mortselse toestanden gaan waar we continu files zullen hebben op de Turnhoutsebaan, de Carnotstraat en uiteraard alle wegen daar naartoe. Benieuwd of de bewoners van die straten blij zullen zijn?  Ook de woonwijken zullen meer overlast krijgen: om die files te vermijden gaan heel wat automobilisten namelijk op zoek gaan naar sluipwegen door de woonwijken. 

CD&V-Borgerhout wil ook een aangenaam Borgerhout, met leefbare én toegankelijke buurten zonder snelheidsduivels. Uiteraard begrijpen we het ongenoegen van de bewoners van de Kroonstraat, die het vorige plan waarbij de Kroonstraat als enige doorgang diende voor al het verkeer tussen de  Turnhousebaan en de Plantin- en Moretuslei  ook niet zagen zitten. CD&V wil zorgen voor verkeersluwe woonkernen, met verkeersremmende infrastructurele maatregelen waardoor in doorgangstraten de snelheid wordt beperkt tot 30 km/uur en hieraan gekoppeld een stevig repressiebeleid voor overtreders. We gaan echter de mobiliteitsproblematiek in Borgerhout niet oplossen door alle straten te knippen, en de druk te verplaatsen. We moeten zorgen dat waar mogelijk we de drukte kunnen temperen, maar evenzeer deze evenredig verdelen. Alle verkeer door één straat (de Kroonstraat) loodsen, kan niet. 

CD&V vraagt daarom dat eerst grondig wordt nagedacht vooraleer men alle Borgerhoutenaren in de ellende stort. Daarom vragen we hierover een debat in het districtscollege en de districtsraad alsook overleg met het buurdistrict Antwerpen. Dat alles is nu, voor dit plan,  nog niet gebeurd. Er is helemaal geen politiek akkoord. Ook de Borgerhouternaren moeten inspraak krijgen vooraleer het ontwerp definitief wordt, en daarbij mag men zich niet beperken tot bewoners van enkele straten.   

Hier kan u het debat op wakker op zondag herbekijken (vanaf 31:35)

Hier kan u de reportage van de gazet van Borgerhout vinden

Hier kan u het artikel uit het nieuwsblad lezen

---------------

[1] Uit studies van Professor D. Janssens van het instituut voor de mobiliteit van de universiteit Hasselt blijkt dat niet minder dan 10% van de mensen moeite heeft om te stappen.  Deze beperkingen nemen toe met de leeftijd en een drempel lijkt te liggen op 65 jaar, omdat boven deze leeftijd nog slechts 73% van de mensen stappen zonder moeilijkheden en maar 49% boven de 75 jaar. In deze laatste leeftijdsklasse is te voet gaan zelfs onmogelijk voor 6% van de mensen.  Ook fietsen is voor een bepaalde groep ouderen onmogelijk. Het percentage personen dat kan fietsen zonder problemen daalt vooral vanaf de leeftijd van 55 jaar (81% voor de 55-64 jarigen, 67% voor de 65-74 jarigen en 43% voor de personen van 75 of meer). Voor 40% van de mensen van 75 jaar of meer is het onmogelijk om te fietsen.