Draagvlak voor verschuiving soldenperioden

17-02-2017

17-02-2017

Ondernemingen mogen twee keer per jaar hun goederen aan verminderde prijzen verkopen onder de benaming ‘solden’ of onder een gelijkwaardige benaming. Door een veranderend klimaat gaan er stemmen op bij winkeliers om de soldenperiodes te verplaatsen. Minister van Consumentenzaken, Kris Peeters, was het voorstel genegen, maar wilde onderzoeken of er een breed draagvlak voor bestond. Om iedereen de mogelijkheid te geven om zijn mening te geven, zowel winkeliers, als burgers, heeft de minister van Middenstand, Zelfstandigen en KMO’s een oproep gedaan om opmerkingen te ontvangen via een speciaal e-mailadres. Ik vroeg de minister naar de resultaten.

Naar aanleiding van de oproep werden maar liefst 850 mails ontvangen (39% winkeliers en 59% consumenten). De voornaamste vaststelling is dat 76% de solden wil behouden. Zowel bij klanten als bij winkeliers was een meerderheid het eens over een verplaatsing van de soldenperiode. De resultaten verbazen me niet. Als consument koop ik natuurlijk ook liever mijn winterkledij in december dan in januari. Ik kijk uit naar de adviezen.

Lees hier mijn vraag en het antwoord van de minister (p. 9-12).