Je hebt een probleem, een klacht, een conflict. Wat doe je dan? Eerst ga je natuurlijk op zoek naar een oplossing. Je gaat in gesprek met een bedrijf, overheid of administratie. Maar soms lukt het niet om tot een oplossing te komen. En wat doe je dan? Wist je dat je dan terecht kan bij een ombudsman? Het woord ‘ombudsman’ komt van het Zweedse ‘opkomen voor een ander’ en is precies wat de ombudsman doet: hij of zij helpt je verder als je een klacht hebt. Zij bemiddelen bij individuele klachten, maar doen vaak ook onderzoek en aanbevelingen om problemen bij een overheid of administratie aan de kaak te stellen.

Wat doet een ombudsman?

Burgers kunnen bij een ombudsman een klacht indienen. Afhankelijk van de ombudsman kunnen dit klachten zijn over bijvoorbeeld openbaar vervoer, verzekeringen of de pensioendienst. De ombudsman zal optreden als onpartijdige buitenstaander tussen burger en betrokken dienst. Hij onderzoekt uw klacht en zal, indien deze gegrond is, luisteren naar uw verhaal en dat van de tegenpartij. Door bemiddeling probeert de ombudsman dan tot een oplossing te komen van uw klacht. Een ombudsman is gratis, onafhankelijk en vertrouwelijk. De gemiddelde ombudsman lost 80% van de gegronde klachten op. 

Hoe weet ik bij welke ombudsman ik klacht moet indienen?

Er zijn verschillende ombudsmannen. Op de website www.ombudsman.be kan je kijken welke ombudsman je moet contacteren voor je specifieke probleem. Niet helemaal zeker? Geen probleem, de ombudsman stuurt je dossier door naar de juiste ombudsman indien nodig.

24-01-2020

Een cookie is een klein bestand dat door de server van CD&V wordt uitgestuurd en geplaatst op de harde schijf van jouw computer, tablet, GSM of ander apparaat waarmee je onze website bezoekt. In de cookies wordt informatie opgeslagen. 

Het gebruik van cookies heeft allerhande doelstellingen. Sommige cookies worden gebruikt om de website en de daarop aanwezige informatie of diensten te kunnen verstrekken. Andere worden gebruikt om het bezoek aan onze website aangenamer of gemakkelijker te maken. Nog andere zijn bedoeld om het gebruik van de website te analyseren of om jou gerichte reclame te sturen. Cookies die omwille van technische of beveiligingsredenen noodzakelijk zijn, plaatsen we in ieder geval. 

Door op “Ik ga akkoord” te klikken, aanvaardt u het gebruik van deze cookies voor al deze doeleinden. U kan evenwel uw cookievoorkeuren regelen via de knop “Voorkeuren instellen”.