MyPension, hebt u een jaartje voor uw dossier over de afkoop van studiejaren?
MyPension kan het aantal aanvragen van mensen die hun studiejaren willen afkopen niet meer aan. Het personeel dat de vragen moet beantwoorden kijkt tegen een enorme achterstand van 11.765 dossiers aan. Mensen krijgen geen antwoord meer, of moeten maanden of zelfs meer dan een jaar wachten. Kamerlid Nahima Lanjri (CD&V), die de cijfers opvroeg, vindt dat ongehoord. ‘’Elke vraag of aanvraag zou binnen de maand moeten worden afgehandeld.’’, klinkt het bij Lanjri.
De overheid besliste in 2017 dat, net als ambtenaren, ook werknemers uit de privésector studiejaren zouden kunnen afkopen met het oog op een beter pensioen. Dat gaat normaal gezien aan een voordelig bedrag tot tien jaar na het behalen van je diploma. Nadien betaal je een hoger bedrag om je studiejaren af te kopen. Om mensen die al langer afgestudeerd zijn ook de kans te geven om aan het voordelige jaar studiejaren af te kopen krijgt nu iederen de tijd tot 1 december 2020 om dat te doen. Per studiejaar moet een bedrag van 1.530 euro betaald worden. Omgekeerd levert zo’n studiejaar jaarlijks een surplus van 273 euro bruto of meer op in de uitbetaling van het pensioen.
22.112 mensen dienden via de website MyPension een vraag of aanvraag in voor het afkopen van studiejaren. Daarvan hebben, eind augustus, 7.444 een antwoord gekregen. Uit de cijfers van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine blijkt echter dat de achterstand almaar meer aangroeit. De minister zelf spreekt van een stock. Eind augustus zaten nog 11.765 personen in die stock, dus wachtend op behandeling en uit de cijfers blijkt dat de diensten van MyPension meer terrein verliezen. Kamerlid Nahima Lanjri: ‘’Ik krijg diverse verhalen van mensen die zeggen dat ze geen of niet tijdig een antwoord krijgen op hun vraag. Sommigen hebben in november 2018 een dossier of vraag ingediend, en nog niets vernomen. Dat mensen zich goed willen informeren, is evident, want het afkopen van meerdere studiejaren gaat toch snel over enkele duizenden euro’s.’’ Volgens Nahima Lanjri is een termijn van een jaar om een antwoord te krijgen echt onaanvaardbaar. Het Kamerlid deed overigens zelf de test en contacteerde de diensten van MyPension telefonisch.” Zij bevestigden dat het lang kan duren vooraleer een antwoord wordt gestuurd.’’, zegt het Antwerpse Kamerlid.
Minister Bacquelaine bevestigt de lange behandeltijd en stelt ook dat de ‘stock’ almaar aangroeit en ook hij betreurt dit. Volgens de minister ligt de oorzaak van de lange behandelingstijd bij derden, die vaak informatie moeten verstrekken over de geldigheid van de diploma’s of over de militaire dienstplicht. Op vraag van Lanjri beloofde hij om na te gaan of er wel voldoende extra ambtenaren werden ingezet om de dossiers af te handelen.
Nahima Lanjri: ‘’Die te lange duurtijd voor een simpel antwoord of afhandeling van een dossier is niet ernstig. Het schrikt ook mensen af om nog een aanvraag in te dienen. De deadline om een dossier voor het afkopen van studiejaren in te dienen is 1 december 2020. Dus die klok tikt. Bijkomend verliest de overheid door die wachttijd of het afschrikken van mensen ook inkomsten. De operatie zou 80 miljoen euro moeten opleveren, op dit ogenblik is slechts 18 miljoen geïnd.”.
Bekijk hier mijn reactie.
Lees hier mijn reactie op vrt news.
Lees hier mijn reactie op Het Nieuwsblad.
Luister hier naar mijn reactie op Radio 1.