Oosterweel: de beste beslissing voor elke Vlaming en elke Antwerpenaar

14-02-2014

14-02-2014

Op 14 februari heeft de Vlaamse Regering een belangrijke beslissing genomen voor de mobiliteit in en rond Antwerpen. Gelet op het belang van Antwerpen als grootste stad van Vlaanderen, met de haven als economische draaischijf van ons land, ben ik zeer tevreden. De keuze voor het Oosterweeltracé is immers de beste beslissing voor iedereen, want ze zorgt voor een betere mobiliteit, een hogere verkeersveiligheid, een betere leefbaarheid en een sterkere economie.

Beste beslissing voor leefbaarheid

  • Lagere  CO2-uitstoot dan Meccano
  • Verbetering luchtkwaliteit
  • Vlottere doorstroming op ring en minder (sluip)verkeer door de stad
  • Viaduct Merksem afgebroken en vervangen door mooi stedelijk plein aan Sportpaleis
  • Oosterweel sluit naadloos aan bij beter openbaar vervoer en veiliger fietsverkeer (Masterplan 2020)
  • Oosterweel als nieuwe hefboom voor nieuwe stadsdelen & herontwikkeling oude wijken
  • Creatie nieuw natuurgebied: meer dan 18 hectare meer groen dan Meccano
  • Keuze voor tunnel: onder Schelde én onder Albertkanaal

Beste beslissing voor (verkeers)veiligheid

  • Minder file, minder ongevallen, minder filegevoelige wegvakken
  • Geen risico op zware ontploffingen in de nabijheid van olieleidingen. Meccano krijg negatief advies
  • Veiligere Kennedytunnel door minder vrachtverkeer
  • Linkeroever: scheiding lokaal en doorgaand verkeer
  • Hulpdiensten sneller ter plaatse bij ongevallen
  • Minder sluipverkeer = veilige binnenstad
  • Eenvoudige op- en afritten Schijnpoort

Beste beslissing voor mobiliteit

  • Stad en haven altijd optimaal bereikbaar
  • Geen sluipverkeer in de stad
  • Trajectwinst 40% ten opzichte van maar 34% bij Meccano
  • Naar haven 35% winst, bij Meccano slechts 27%
  • Betere uitwijkmogelijkheden bij ongevallen omdat de ring rond is
  • Betere mobiliteit tijdens de werken

Beste beslissing voor economie

  • Oosterweel 300 miljoen goedkoper en maatschappelijk rendabel
  • Geen extra belasting voor Vlaamse begroting
  • Sturend systeem van gedifferentieerde tol: controle verkeersstromen
  • Tolvrije Scheldekruising voor personenwagens
  • Grote infrastructuurwerken = extra werkgelegenheid
  • Rendement 4 miljard hoger dan Meccano
  • Volledige ontsluiting haven en verder uitbouw van Vlaanderen als logistieke poort

Minister-president Kris Peeters komt hiermee zijn engagement na: voor het einde van de bestuursperiode van deze Vlaamse Regering is er een beslissing in dit belangrijke dossier. Het is dankzij zijn inspanningen, en die van Vlaams minister Hilde Crevits, dat er nu een finale doorbraak is. Opnieuw een belangrijkste stap om van Vlaanderen een topregio te maken.