Ongelukkig rond Borgerhouts verkeer

12-05-2011

12-05-2011

Diverse bewoners voelen zich ongelukkig rond het gevaarlijke kruispunt aan de Zwiterse apotheek in Borgerhout. De Herentalsebaan, Luitenant Lippenslaan, Te Boelaerlei en Morckhovelei vormen daar een gevaarlijk kruispunt met liefst vijf armen.

Om dat op te lossen zou de Te Boelaerlei voor wagens worden afgesloten, maar dat ziet lang niet iedereen zitten. Tussen de Plantin en Moretuslei en de Turnhoutsebaan zal er geen doorgaand verkeer meer zijn, om de straten te ontlasten van wagens die van de ene hoofdbaan naar de andere rijden. Met de heraanleg van de Blijde Inkomststraat tot éénrichtingsstraat is dat al een stukje waargemaakt. En ook de as Sergeyseltraat-Montenstraat wordt ‘geknipt’. Het drukke verkeer van de Plantin en Moretuslei vermijden door parallel de Sterlingerstraat-Bleekhofstraat te nemen, wordt op termijn ook onmogelijk.

Blijft de Kroonstraat. Ook die doorknippen om ze niet meer als doorgangsstraat te gebruiken, ziet het naburige district Antwerpen niet zitten. Dan komt volgens het district alle verkeer in de Provinciestraat en dat is geen optie voor Antwerpen. Erger, het district Antwerpen en vooral De Lijn willen de Provinciestraat minder verkeer geven door één rijrichting in te voeren in de richting van de Carnotstraat. Zo komt het verkeer in de andere richting, in de richting van de Plantin en Moretuslei dus, in de Kroonstraat terecht.

In de districtsraad kon CD&V niet anders dan dit knarsetandend aanvaarden, net omdat we geloven in de vele goede punten die ook in het wijkcirculatieplan zitten,maar pleitten we wel voor een aantal maatregelen om de verkeersveiligheid te verhogen.  Tijdens de laatste gemeenteraad, waar het plan finaal moet worden goedgekeurd in afstemming met de andere districten, werd dit wijkcirculatieplan, mede op vraag van CD&V bij monde van Nahima Lanjri, verdaagd tot september.  Dit geeft ons de mogelijkheid om een betere oplossing te zoeken voor de Kroonstraat. Jammer die knelpunten aan de Kroonstraat en het kruispunt van de Zwiterse apotheek dus, maar ze verdringen ten onrechte wel de vele goede maatregelen naar de achtergrond.

De wijkcirculatieplannen hebben in heel wat straten en pleinen al voor minder verkeer gezorgd, en zorgen er ook voor dat de straten deel gaan uitmaken van het plein, bijvoorbeeld aan het Moorkensplein. Er komen overigens ook nieuwe fiets- en voetpaden op de Gitschotellei  De omgeving van de Sint-Janskerk – de peperbus in de volks-mond – wordt aangepakt, er komt een nieuw speelplein aan de Griffier Schobbenslaan, een plein aan de Spillemansstraat en het Terlooplein wordt heraangelegd

En, we moeten toegeven een wijkcirculatieplan kan niet het vele verkeer opvangen dat naar Antwerpen blijft komen. Ook daar dringen zich dus op hoger bestuursniveau nog meer maatregelen op ten voordele van openbaar vervoer of de fiets. In Borgerhout is het overigens opmerkelijk hoeveel mensen zijn overgeschakeld op die fiets als vervoermiddel.