Minder betalen voor meer energie

25-06-2013

25-06-2013

Met dit voorstel willen we de elektriciteits- en gasleveranciers verplichten om op de jaarlijkse slotfactuur het gunstige tariefplan te vermelden, rekening houdend met het gebruikspatroon van de klant. Zo kan de klant beter inschatten of het interessant is over te stappen op een ander tariefplan.

De meeste energieleveranciers bieden meerdere producten aan voor de levering van gas en electriciteit. Zo beiden de dire elektriciteitsleveranciers met het grootste marktaandeel samen 17 verschillende contracten aan. De drie belangrijkste gasleveranciers bieden samen 18 verschillende contracten aan.

De producten die eenzelfde leverancier aanbiedt kunnen verschillen met betrekking tot de mate waarin de prijs vast of variabel is, de looptijd (een of meer jaren), of de mate waarin de stroom afkomstig is uit hernieuwbare bronnen. Tussen de producten van eenzelfde leverancier kunnen grote prijsverschillen bestaan. Het is echter niet altijd eenvoudig voor de consuent om het product te kiezen dat voor hem het voordeligst is.

Dezelfde situatie bestaat in de telecomsector. Ook daar  bieden de operatoren meerdere soorten contracten aan, en het is voor de klant niet altijd mogelijk om vooraf juist in te schatten welk tariefplan voor hem het voordelgist zal zijn. Sinds 2006 zijn de telecomoperatoren wettelijk verplicht om ten minste één keer per jaar op de factuur aan de abonnee te melden welk voor hem het gunstigst tariefplan is., rekening houdend met zijn gebruikspatroon.

Dit wetsvoorstel verplicht ook de elektriciteits- en gasleveranciers om elke afrekeninsfacuur of lotfactuur die aan de huishoudlijke afnemer of de kmo wordt gericht het voordeligste product te vermelden, rekening houdend met het verbruik van het voorbije jaar. Op die manier weet de eindverbruiker welk prodcut voor hem het gunstigst is op basis van zijn verbruik van het afgelopen jaar.

Hier kan u het wetsvoorstel vinden.