Al maanden lang krijgen we onrustwekkende berichten over de werking van de diensten  voor personen met een handicap. De ziekenfondsen trokken al aan de alarmbel, maar ook de gedupeerden zelf lieten van zich horen. De dienst bleek heel moeilijk bereikbaar, voor sommigen zelfs niet. Midden september bleek dat de dienst al een miljoen gemiste oproepen had opgestapeld. Bovendien waren er ook problemen met de onlinetool My Handicap.

Daarom stelde ik begin november al de vraag aan de vorige staatssecretaris om deze problemen aan te pakken. Helaas zagen we nog geen verbetering op het terrein. De Groene Lijn-telefoon wordt nu zelfs niet meer opgenomen. Als men belt, krijgt men een bandje te horen, waarmee men doorverwijst naar de website om daar het contactformulier in te vullen en te mailen. De ambtenaren zelf klagen het personeelstekort aan en komen met protestacties.

Het nieuwe ICT systeem werkt niet, waardoor al 2 maanden lang geen beslissingen kunnen worden genomen via dit systeem voor de toekenning van een uitkering of het afleveren van parkeerkaarten. De zwaksten in onze samenleving, mensen met een handicap blijven door deze problemen in de kou staan. In de plenaire vergadering vroeg ik aan de nieuwe staatssecretaris wat er eigenlijk met deze problemen is gebeurd de laatste maanden en wat men nu concreet zal doen om ervoor te zorgen dat mensen hun uitkering niet mislopen.

600.000 mensen met een handicap en hun families verkeren door deze aanslepende problemen in onzekerheid en nog eens vele anderen die recht hebben op een erkenning en uitkering blijven in de kou staan. Hoog tijd om dit probleem aan te pakken.

 

Lees hier mijn vraag en het antwoord van de staatssecretaris (p. 38-46).

 

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.